אז מה זה בעצם חוויית משתמש?

כל פרויקט של בניית אתר מתחיל בכוונה אחת ברורה – שהאתר יהיה מקום שאליו יגיעו גולשים, יהנו מהתוכן, מהעיצוב וממה שמוצע להם באתר, יישארו בו, יחזרו אליו ובגדול – יהנו מהדרך. זוהי אולי ההגדרה הכי פשוטה של חוויית משתמש באתר. זוהי גם השאיפה הכי גדולה שלי בכל פרויקט של בניית אתר לעסק, לחברה או לכל גוף אחר.

בימים שבהם הקשב והריכוז של הגולש מסתכמים בכמה שניות בודדות של בדיקה עד שהוא עובר לדבר הבא, חוויית משתמש הופכת למושג אפילו חשוב עוד יותר. אנחנו רוצים ליצור חוויה חיובית עבור הגולש, כדי שהוא יישאר באתר כמה שיותר זמן, יקרא את התוכן ויתעניין במוצרים ובשירותים, ילמד להכיר את בעלי האתר – דרך האודות וימשיך להתחבר, עד שירצה ליצור קשר.

מאחורי השאיפה הגדולה הזו, למשוך את תשומת הלב הנכונה, מסתתרים כמה פרמטרים שהפכו את חוויית המשתמש למונח מקצועי לכל דבר. אז על מה מבוססת חוויית המשתמש החיובית ולמה צריך לשים לב?

חוויית המשתמש מחולקת לשבעה פרמטרים: נגישות, עיצוב אסתטי, שימושיות, שמישות (יעילות), התמצאות, אמינות ומידע בעל ערך.

נגישות

כדי ליצור חוויית משתמש חיובית המידע באתר חייב להיות מונגש לגולש. כל דבר שהגולש צריך לתפעל באתר, בין אם זה כפתור לחיץ, מילוי פרטים, מעבר בין עמודים או יכולות החיפוש של מידע באתר, צריך להיות ברור ונוח. בנוסף, נגישות מתייחסת גם ליכולת לאפשר לגולשים בעלי מוגבלויות, המתקשרים בראייה או שמיעה, להיכנס לאתר ולקבל את המידע. היום ניתן לעשות זאת באמצעות תוספים המותקנים בזמן בניית האתר.

עיצוב אסתטי

אנחנו שמים המון דגש על אפיון נכון של העיצוב ועל כך שהוא חייב להיות נעים לעין. עיצוב כהה מדי, לא קריא, שילובי צבעים שאינם נחשבים אסתטיים או ריבוי של פרטים מיותרים – כל אלו הופכים את האתר לבעייתי עבור הגולש ובדרך כלל הוא יוותר על הגלישה בו.

כדי ליצור חוויית משתמש טובה אנחנו משקיעים המון זמן בבחירת תבניות עיצוב אסתטיות, סרגלים נגישים ואינטואיטיביים ובחירה מדויקת של תמונות, אייקונים ושאר אלמנטים ויזואליים, ובהתאם לסגנון האתר ותוך שמירה על עקביות.

שימושיות

חוויית משתמש נקבעת גם לפי הפונקציונליות של המערכת. במילים אחרות, עד כמה פשוט וקל לתפעל את האתר, להזין לתוכו לתוכן או לקבל משוב מהמערכת. כשאנחנו בודקים חוויית משתמש בהקשר הזה, אנחנו שואלים את עצמנו אילו פונקציות המשתמש צריך באתר – למשל חיפוש, אופציות קלות למילוי פרטים, תגובות למאמרים וכו'.

שמישות

כאן ההתייחסות היא קצת שונה. אנחנו מתייחסים לתוכן עצמו ולדרך שבה צורך אותו המשתמש. במילים אחרות – איך הוא ישתמש בצורה הכי קלה ונוחה בתוכן שאנחנו מעלים. איפה הוא יפגוש אותו? איך הוא יקבל את המידע? ואיזה מידע הוא יצטרך כדי לגלוש בצורה נוחה בתוך האתר ולבצע פעולות?

התמצאות

כשהגולש שלנו נמצא באתר, אנחנו רוצים שהוא ידע לנווט בו בקלות ולהבין איפה הוא נמצא. סרגלי הכלים, ההנחיות הנכונות, ניווט באמצעות אייקונים וחצים, כל אלו מספקים לגולש חוש התמצאות והוא לא הולך לאיבוד.

אמינות

אחד הדברים החשובים בחוויית המשתמש הוא תוכן אמין. כדי שהגולש יוכל להתרשם בצורה חיובית מהאתר, אנחנו חייבים לשים דגש על תוכן מקורי, עקבי, מעניין, מדויק ונגיש. לצד החוויה של הגולש עצמו מהתוכן, גם גוגל סוקר את האתר ובודק האם התוכן אמין ומקורי.

תוכן בעל ערך

כל בעל אתר צריך לדעת שהוא חייב להשקיע בתוכן. אין שום טעם לבנות אתר ולהותיר אותו ריק מתוכן, ללא עדכון קבוע, סיפורים, שיתופים וכתבות מעניינות. תוכן בעל ערך נותן אינפורמציה לגולש, יוצר עניין, עונה על שאלות שיכולות לעלות אצל הגולש ומעניק את כל המידע על מוצרים ושירותים – במידה ומדובר באתר עסקי או מסחרי.

כל הדברים האלו יוצרים אצל הגולשים שלנו חוויית משתמש חיובית ומוצלחת, שתגרום להם בסופו של דבר להישאר, להכיר וליצור קשר.